Talerz Zakład Fajansu Włocławek Rewolucji 1905 Hand Painted proj.  Elżbiety Piwek-Białoborskiej

Istotną rolę w polskim wzornictwie w 1952 roku odegrał Ośrodek Wzorcujący przy Włocławskich Zakładach Ceramiki Stołowej. Wtenczas kierownikiem ośrodka był Władysław Bortnowski, piastując stanowisko administracyjne i techniczne przez 15 lat. Cechowała go dynamiczność, pomysłowość a zarazem niezłomność.

Od powstania Ośrodka Wzorcującego pracowali tam artyści-projektanci tzn. Jan Sowiński i Elżbieta Piwek-Białoborska, a w 1957 roku do zespołu dołączył Wit Płażewski. Różnorodność nabytej wiedzy w różnych ośrodkach artystycznych wymienionych artystów, skutkowała pozytywną inwencją twórczą oddziaływując zarówno na proces samokształcenia technologicznego projektantów.

Prezentowany talerz pochodzi lat 60 – tych gdy wytwórnia nosiła nazwę Zakładów Fajansu imienia Rewolucji 1905 roku. Projektantem jest Elżbieta Piwek-Białoborska, znana i ceniona artystka ceramik.

Sygnowany od spodu Made in Poland Zakłady Fajansu WŁOCŁAWEK Rewolucji 1905 Hand Painted – oznaczenia tego typu używano w latach 1956-1967. Średnica talerza to 26 cm z możliwością do powieszenia.

Przedstawiony motyw talerza to wzór nr 110, zdobi również wazon o wymiarach 60 cm o średnicy 35 cm który można podziwiać w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Prezentowany talerz można było spotkać na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Cechuje go eleganckość, szykowność, prostota, tajemniczość jednym słowem piękne dzieło sztuki.  Zasilił moją kolekcję całkiem nie dawno, a zakupiony został poza granicami naszego kraju. Udało mi się go znaleźć zupełnie przypadkiem w Budapeszcie.

Warto wspomnieć, że Elżbieta Piwek-Białoborska urodzona 1922 roku w Koźminie Wielkopolskim. Jest absolwentką Państwowej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Od 1953 zatrudniona w Ośrodku Wzorcującym Włocławskich Zakładów Ceramiki Stołowej, gdzie pracowała do emerytury do 1983. Przynależy do niej ponad 100 projektów galanterii fajansowej. Zajmowała się opracowaniem wzorów dekoracji i nadzorowała pracami malarek ponadto eksperymentowała z nowymi formami unikatowymi. Rozpowszechniła technologię wylewania reliefu zwanego „korą”. Zmarła w 1989 roku we Włocławku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *